Evoluţia sectorului apicol ecologic în România a cunoscut o tendință ascendentă în ultimii ani, înregistrându-se un număr din ce în ce mai mare de apicultori certificaţi ecologici, datorită creşterii cererii de produse ecologice pe piaţa Uniunii Europene, ca urmare a creşterii încrederii consumatorilor în produsele certificate ecologic. Județul Hunedoara face parte din zonele cu resurse melifere bogate, fapt ce explică tradiția stupăritului.
Strategia de marketing din proiectul Api – delicii hunedorene pentru produse apicole sănătoase și savuroase vizează diversificarea economiei rurale și creșterea calității vieții în mediul rural. Partenerii apicultori desfășoară activitățile propuse în zone cu condiţii climatice favorabile creşterii albinelor şi o floră meliferă bogată şi variată, cu numeroase specii de plante cu valoare apicolă ridicată, ce pot asigura minimum două culesuri de producţie şi un cules permanent de întreţinere, din primăvară până în toamnă. Prin achiziționarea de echipamente specifice, afacerile apicultorilor din mediul rural implicați în proiect sunt capabile să se extindă prin promovarea metodelor ecologice de producție la scară mai largă. Cunoașterea calendarului apicol și participarea la evenimentele stabilite prin planul de marketing reprezintă o modalitate utilă de cunoaștere a sortimentelor de miere produse de apicultorii hunedoreni și a caracteristicilor care le diferențiază de mierea și produsele derivate din alte zone ale țării, de promovare și comercializare a acestora.
Strategia de marketing conturează modalităţile de promovare și îmbunătățire a cooperării între apicultori, distribuitori locali, unități de agrement, de alimentație publică și instituții de învățământ, în scopul prezentării, promovării și mai ales comercializării produselor apicole printr-o structură comună, aprovizionată printr-un lanț scurt creat la nivelul județului Hunedoara pe o rază de 50 km, precum și integrarea acestor produse apicole pe piețele locale.
Strategia de marketing realizată simplifică implementarea oricărei decizii de marketing luată ulterior, oferă concentrare și direcții de urmat prin identificarea oportunităților ce merită exploatate și a amenințărilor ce trebuie evitate (analiza SWOT); ajută la identificarea resurselor și instrumentelor care se pot utiliza eficient pentru a obține un avantaj competitiv și pentru a avea o poziție mai bună pe piață. Constituirea și dezvoltarea parteneriatului format din producători (apicultori), microîntreprinderi, unități de agrement și alimentație publică și instituții de învățământ cu scopul prezentării, promovării și mai ales comercializării printr-o structură comună a produselor furnizate prin intermediul unui lanț scurt de aprovizionare au reprezentat reperele ce au stat la baza elaborării strategiei de benchmarking, prin care s-au identificat mecanismele şi practicile care determină performanţa şi modul în care acestea pot fi adaptate şi implementate în cadrul afacerii propuse prin proiect.
Am identificat câteva proiecte de succes în apicultura românească, în care beneficiarii au reușit să-și dezvolte și să-și modernizeze afacerea cu ajutorul fondurilor europene, livrând pe piață produse de bună calitate, în folosul consumatorilor dar și al creșterii veniturilor producătorilor de miere. Ele se constituie ca exemple de bune practici, de care pot beneficia și apicultorii parteneri ai proiectului Api – delicii hunedorene pentru produse apicole sănătoase și savuroase. Aceste modele pot contribui la creşterea competitivităţii pornind de la aşteptările clienţilor şi modul în care acestea sunt satisfăcute, competitivitatea afacerii şi costurile la care se asigură această competitivitate, capabilitatea de a integra şi valorifica cele mai bune practici, ținând cont de resursele la care avem acces.
Identificarea punctelor de diferențiere ale afacerii noastre față de concurență, stabilirea unor prețuri optime pentru produsele și serviciile oferite având la bază rezultatele obținute din cercetare, creșterea nivelului de satisfacție al clienților și implicit fidelizarea acestora, sunt alte obiective care pot fi atinse prin implementarea cu succes a strategiei de marketing propuse.
Strategia de marketing este un instrument util în identificarea și evaluarea informațiilor relevante din mediul social și economic (analiza PESTLE), pentru a descoperi și pune în practică oportunitățile care există pe piață. În cadrul strategiei de marketing sunt propuse trasee sub titulatura ”Drumul mierii” pentru a atrage vizitatorii în comuna Pestișu Mic și în zonele limitrofe, combinate cu activități de creștere a gradului de educare și de conștientizare cu privire la importanța produselor apicole promovate de asociația constituită prin proiect.
Acțiunile în domeniul promovării vizează selectarea eficientă a posibilelor canale de distribuție din țară și din străinătate, controlul calității produselor apicole și conversia spre apicultura ecologică, utilizarea ambalajelor personalizate și etichetarea produselor. Aceste aspecte determină creșterea valorii adăugate, prin dezvoltarea de noi produse și crearea unei imagini proprii, prin realizarea unei identități vizuale unice și promovarea brand-ului local
Strategia de marketing își propune identificarea scopurilor, formularea clară a obiectivelor pe termen mediu și lung, inclusiv resursele necesare și o estimare a rezultatelor așteptate.

